Tuesday 26 April 2011

UCAPAN

KEKALKAN MINAT DALAM UCAPAN



KAEDAH-KAEDAH MENGEKALKAN MINAT AUDIEN



  1. KEGIATAN ATAU PERGERAKAN
-         Secara fizikal, pemerihalan ( bercerita ), psikologi

  1. REALITI
-         Kaitkan dengan keadaan sebenar – bukan teori

  1. KEDEKATAN
-         Perkara-perkara yang hampir dengan pendengar seperti diri, kesihatan, anak, rumah, hobi, perkahwinan dan lain-lain

  1. KELAZIMAN
-         Perkara-perkara / fakta yang dikenali audien dan tidak menyampaikan konsep yang kompleks

  1. KELAINAN
-         Benda  yang unik atau baharu

  1. SUSPEN
-         Buat audien tertanya-tanya dan ingin mendengar lanjut

  1. KONFLIK
-         Pertelagahan, gossip dan lain-lain

  1. UNSUR KECINDAN
-         humor yang sopan dan tidak melampau

  1. ISU-ISU PENTING
-         Menyampaikan sesuatu yang penting yang diperlukan audien sahaja

  1. CONTOH YANG NYATA DAN RELEVAN DENGAN AUDIEN
-         Berkaitan dengan diri mahupun persekitaran

  1. PENGLIBATAN AUDIEN
-         Tanya soalan, minta komen, reaksi

  1. PENYAMPAIAN BERTERUSAN
-         Guna alat berbantukan teknologi, bahasa badan, mimik muka dan unsur perasaan dalam ucapan

  1. MERANGSANG DERIA
-         Nyatakan sesuatu yang dapat dirasa, dihidu, disentuh, didengar  secara fizikal atau emosi

  1. KAITKAN ISI UCAPAN DENGAN MINAT AUDIEN
-  Isi ucapan cuba untuk menjawab persoalan di kepala pendengar



Kalau hendak disukai orang,
bercakap benar tidak temberang.

Kalau hendak disenangi orang,
berwajah manis tidak garang.




0 comments:

Post a Comment