Tuesday 26 July 2011

Pendekatan Pengajaran Bahasa

 PENDEKATAN

Salleh Mohd Akib, Ismail Idris dan Hamzah Mohmood (1977;99) mendefiniskan pendekatan ialah cara penyampaian.  Othman Zakaria (1985;1) pendekatan ialah satu peraturan pengajaran dan pembelajaran yang diyakini berkesan jika dilaksanakan mengikut falsafah dan andaian.  Pendekatan inni mengandungi banyak kaedah.

Kesimpulannya, pendekatan ialah prosedur pengajaran dan pembelajaran yang diyakini berkesan jika dilaksanakan mengikut andaian tertentu.
KAEDAH

Simanjuntak (1985;7-8) menyatakan kaedah ialah prosedur yang kita ikuti dalam menerapkan pendekatan tadi. Prosedur ini menentukan langkah-langkah yang harus diikuti dan tidak boleh bercanggah dengan pendekatan tadi. Othman Zakaria (1985;1) kaedah ialah menyampaikan bahan yang tersusun mengikut kehendak pendekatan yang telah ditentukan. Contoh, Kaedah Abjad, Kaedah Bunyi atau kaedah Abjad, Kaedah Bunyi atau Kaedah Pandang pendekatan Kaedah Bunyi atau Kaedah Pandang Sebut.

Rumusannya, kaedah ialah prosedur yang mengandungi bahan tersusun yang kita ikuti dalam menyampaikannya berdasarkan kehendak pendekatan yang telah ditentukan selaras dengan pendekatan p&p dalam  bilik darjah.


TEKNIK
Othman Zakariah (1985;1-2) berpendapat bahawa teknik merupakan pelaksanaan kaedah itu di bilik darjah.  Teknik juga merupakan strategi yang digunakan untuk mencapai objektif. Contoh, penggunaan pita rakaman suara ialah bunyi pengajaran yang memenuhi keperluan kaedah BUnyi, Kandang Pandang dan Sebut dan sebagainya.







 

0 comments:

Post a Comment